افزایش سواد رسانه ای گسترش اخلاق حرفه ای در فضای مجازی را به دنبال دارد

نشست سواد رسانه ای با همت و مشارکت مجتمع فرهنگی دیجیتال کاسپین اداره کل فرهنگ و ارشاد ، سازمان بسیج رسانه ، اداره کل آموزش و پرورش ، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری ودبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد استان قزوین برگزار شد.
این نشست با حضور اصحاب رسانه استان صبح امروز( سه شنبه 31 اردیبهشت)در سالن قائم(عج) شهرداری قزوین برگزار شد.
مدیر شبکه ملی فرهنگ کشور در این نشست رسانه ای گفت: ۴۴۵هزار اثر دارای “شامد” هستند که بصورت کد یا لوگو در فضای مجازی منتشر می‌شود.
اسماعیلی ادامه داد: سواد رسانه‌ای، با دهکده جهانی در ارتباط است، در این فضا افرادی هستند که محتوا را در فضای مجازی ایجاد می‌کنند، با افزایش سواد رسانه‌ای سعی داریم عموم مردم جامعه را به فعالین این فضا تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: تحقق رژیم مصرف به این معناست که من چه زمان و به چه مقدار به دسترسی به اطلاعات نیاز دارم و این از موارد مهم در سواد رسانه‌ای است.

اسماعیلی افزود: توانایی نقدکردن مطالب، تجزیه و تحلیل مطالب منتشر شده و گسترش اخلاق حرفه‌ای، تولید محتوای رسانه‌ای اثر بخش در قالب‌های متنوع و منفعل نبودن از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

این مسئول اضافه کرد: مدیریت مصرف رسانه‌ای، اعتماد منطقی و منطبق بر واقعیت در محتوای رسانه، ایجاد فضای امن رسانه‌ای و استفاده از محتوای مفید و کنارگذاشتن محتوای غیرمفید از کارکردهای سواد رسانه‌ای برای مخاطب هستند.

در ادامه این نشست امید علی مسعودی عضو هیت علمی دانشگاه سوره هم گفت:باید در فضای مجازی نظارت صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ۱۰ تکنولوژی دنیای ما را تغییر می‌دهد، افزود: هوش مصنوعی، رباتیک شدن، پهباد، بلاکچین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی به عنوان زندگی دوم انسان، پرینتر سه بعدی یا همان ایسنتاگرام از جمله این تکنولوژی‌ها ست.

مسعودی بیان کرد: نسل اول رسانه، تلویزیون و رادیو و نسل دوم حراجی‌ها و وب سایت‌ها بود که بعد از آن ابزارهای دیگری روی کار آمدند.

وی افزود: اگر سواد رسانه نداشته باشیم همچون فردی هستیم که در تاریکی حرکت می‌کنیم؛ علاوه بر اینکه می‌توانیم بخوانیم باید بتوانیم بنویسیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: امروز فضای رسانه تغییر کرده و خبرنگار نقش سردبیر را ایفا می‌کند ایجاد توانایی به منظور کنترل و برنامه ریزی رسانه‌ای برای جامعه هدف از اهداف سواد رسانه‌ای است.

مسعودیادامه داد: خبر به معنی فرآیند ارزش گذاری عناصر رویداد عینی با توجه به نیاز مخاطب و منافع فرستنده است؛ باید یک دروازه خبری بگذاریم و دنبال تحلیل و ارزش گذاری برویم.

وی با اشاره به چگونگی تولید محتوا تصریح کرد: باید مخاطب را بشناسیم؛ در تولید محتوا همگرای رسانه‌ای در نظر گرفته شود و مطالب باید انتقادی باشد انتقاد از جایی که اشکال وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: حرکت روزنامه‌ها امروز به سمت تحقیقی است و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اصلی باید نوآوری و دقت را در نظر داشت؛ اگر نگاه تحلیلی و نوآوری در روزنامه‌ها نباشد اثرگذار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در مطالب باید کلمات کلیدی به کار بگیریم و کلیدواژه‌ها و زمانبندی مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: تکرار سم مهلک است و باید از آن خودداری کرد و در وب سایت‌ها دکمه‌های اشتراک گذاری عنوان شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *